dijous, 9 de juliol del 2020

«EL HOMBRE, ESE COMPAÑERO»

El passat cada volta està més llunt. L'any 1980 per a mi seria despús-ahir com aquell que diu, encara que veig que han passat ¡quaranta anys! Deu ser per això, per eixa quantitat tan tronada i rància: els quaranta anys que repetien que havia durat la dictadura de Franco, que jo només coneixia aleshores pel dia de festa que vam tindre quan va morir i perquè es suposava que un tio meu podria desfilar per davant del fèretre en qualsevol moment de la retransmissió que feen per la tele. O això em pensava jo en aquell moment, mirant-ho amb iŀlusió infantil.

De casualitat trobe un exemplar de la revista Manacor del 22 de novembre de 1980. La renúncia de Llorenç Mas, primer alcalde de la democràcia que dimitia, segons conta l'editorial, era la portada. Però no sé si la part més interessant ara mateix és l'entrevista que li fan a un xiquet de setze anys, futbolista juvenil, que responia a les preguntes següents:

—¿El amor más puro y verdadero?
—El conyugal.
—¿Divorcio, sí o no?
—Sí.
—¿Aborto legalizado?
—No.

O més encara l'anunci d'un concurs literari realment impressionant vist al cap del temps:
CONCURSO LITERARIO
PREMIO MUJER HOY 
Se convoca el II Concurso Literario bajo la denominación "MUJER, HOY" y por el Comité Provincial del mismo nombre con las siguientes bases:
1.- Podrán participar cuantas mujeres residan en las Islas Baleares.
2.- El tema versará sobre "EL HOMBRE, ESE COMPAÑERO" y será original e inédito, en forma de prosa y escrito en castellano o en la lengua de las Islas Baleares, con una extensión mínima de tres y máxima de ocho folios mecanografiados a doble espacio. Se presentarán original y dos copias. Las obras quedarán en poder y a disposición del Comité convocante.
3.- En folio adjunto constarán nombre completo y dos apellidos de la concursante, así como profesión, domicilio y teléfono.
4.- La fecha de recepción finalizará a las 24 horas del día 5 de diciembre de 1980, debiendo remitirse o presentarse en la Delegación Provincial de Cultura de Baleares, calle San Felio, número 8 A, en Palma de Mallorca, o en la Oficina de Manacor, G. Franco, 1.
5.- Se otorgarán: Un primer premio por importe de 25.000 ptas; un segundo premio por importe de 15.000 ptas; y un tercero por importe de 10.000 ptas.
A criterio del jurado podrán otorgarse uno o más accésits. No se podrán declarar desiertos los premios.
6.- El jurado estará compuesto por el Comité Provincial "MUJER HOY".
7.- Los premios se harán públicos en la prensa y radio de las Islas Baleares el día 15 de diciembre de 1980, así como el acto de entrega de los mismos.
Palma de Mallorca a 4 de noviembre de 1980.
EL COMITE PROVINCIAL MUJER HOY.

Quaranta anys donen per a molt i per a poc alhora, però pareix que sempre hagen de ser els mateixos quaranta anys tronats. Vam avançar un poc passant de «Franco, ese hombre» a «El hombre, ese compañero».

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada