dimecres, 19 de juliol del 2023

La perspectiva de l'engany

Quan podem o fem l'exercici d'observar des de fora, amb distància i perspectiva, les reflexions i experiències d'altres entorns o països, aprenem a mirar millor les circumstàncies i fenòmens que mos afecten directament. En l'àmbit polític, per exemple, apreciem més i valorem amb més dades i recursos els tripijocs i les manipulacions dels nostres polítics i mitjans.

En el meu cas, sol passar que les intuïcions me se confirmen, cosa que em posa en guàrdia, perquè no estic interessat en satisfer els meus prejuís. De fet, quan me'ls tomben crec que aprenc més i puc ampliar la meua visió i la percepció dels fets. Aixina que, si bé és cert que la confirmació em satisfà i m'alleuja, no representa mai el final de la reflexió, sinó que m'impulsa a tornar a posar a prova les idees prèvies, els principis i les conclusions que em guien.

Deu ser per això que últimament m'estic deixant dur per les ensenyances retòriques —documentades i exemplificades— dels vídeos de Victor Ferry 🔗 i alguna altra, com ara l'anàlisi del programa TPMP de la cadena 8 francesa que fa Cygne Blanc. 🔗

En el segon enllaç podem trobar un petit repertori dels recursos que es fan servir habitualment i que mos engolim quasi sense enterar-mos:

  • Diuen que diuen
  • Llum de gas
  • Inversió de rols
  • Prova social
  • Autoritat
  • Martelleig
  • Recontextualització
  • Metàfora fraudulenta
  • Sofisma
  • Sinceritat fingida a través d'una falsa rectificació
  • Cavall de Troia

Uns quants recursos per a conduir la conversa, el debat, la controvèrsia —inclou una recomanació: Influence. The Psychology of Persuasion de Robert Cialdini (1984)—. Encara que solen ser usats per a corrompre i desballestar la democràcia, convé tindre sempre present que només són instruments i que també poden ser utilitzats —tal com sol repetir Victor Ferry— per exposar idees i mantindre diàlegs en un sentit positiu, democràtic i en benefici de tots.

4 comentaris:

  1. Parlant de llibres, coneixes General i marcit,de Cardona Ivars?.Quina opinió tens del llibre?

    ResponElimina
  2. He mirat el seu seu web i el títol és Tendral i marcit. No conec el llibre. La sinopsi sembla interessant per a lectors de dietaris i obres de reflexió autobiogràfica.

    ResponElimina
  3. Jo el vaig llegir fa temps.No és Pla però s'acosta.Ell feia El calendari dels Brillants.

    ResponElimina
  4. Ah, d'això em sonava el nom.

    ResponElimina