dimarts, 15 d’agost del 2023

La llibertat que fa por

¿Qui té por de la llibertat? No em vaig llegir el llibre La por a la llibertat d'Eric Fromm 🔗 quan tocava, és a dir, quan estava tant de moda —al costat de L'art d'estimar, que tampoc m'he llegit—. M'estranya no tindre'l entre els llibres heretats, perquè als anys setanta del segle passat em sembla que me'n topava un dels dos per qualsevol racó de les cases d'algun familiar. I ara pareix que l'haurem de rescatar per a poder entendre, assimilar i replicar davant l'apropiació fraudulenta que han fet algunes persones de la paraula llibertat, com si la paraula fora màgica i no tinguera múltiples versions principalment condicionades pels interessos particulars de qui en privatitzen els beneficis i en socialitzen els costs.

Mentres em pense si l'agarre ara o més avant, em llegiré alguna cosa de Freife 🔗, un article de Roazen sobre la vigència de Fromm, 🔗, l'entrada llibertat del diccionari de Bunge, 🔗, un llibre de Vicenç Fisas 🔗 i més articles i llibres que vagen apareguent pel camí de la «llibertat».

Pareix que sí que hi hem pensat molt i bé, però de tant en tant continuen pegant-mos-la a ran de mànec:

Fromm [...] va mostrar que és sempre molt carregós assumir les nostres responsabilitats i acceptar les implicacions socials derivades de l'exercici de qualsevol llibertat.
Jean Romain, Le temps de la réraison.

La gossera indolent supera massa sovint l'esforç de la responsabilitat.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada