dimarts, 11 de febrer del 2025

Desconsiderant la regularitat

Les institucions acadèmiques que regulen la normativa lingüística solen estar formades per persones que, pel que es veu, estan molt influïdes pel solatge juridicoadministratiu que institucionalitza eixes entitats, i solen entendre la llengua com si esta fora, en primer lloc, per definició i originàriament, un text escrit. En conseqüència, solen preocupar-se principalment de constatar en els mitjans escrits l'«existència» dels trets o paraules que han d'atendre i difondre com a matèria que cal normativitzar.

Fent això, és fàcil d'entendre que acaben dedicant-se a la casuïstica, a l'enumeració detallista, pitjor encara, en lloc d'intentar aconseguir una perspectiva regular i sistemàtica dels trets lingüístics —que són els que conformen la llengua—, acaben fragmentant trets sistemàtics i analitzant-los com si foren inconnexos, els convertixen en soroll o els pengen etiquetes com «vulgar», familiar o «col·loquial», els repartixen entre els cabassos que sempre n'hi ha per a les irregularitats o, molt sovint també, van als cubell dels errors. Aleshores és una llàstima, perquè desconsideren no tant la llengua com la societat que haurien d'atendre.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada