dissabte, 11 de juliol de 2015

L'article aquell

Per fi, al cap de trenta anys m'he pogut llegir el «famós» article de Polanco i Roig de les primeres jornades d'estudi de la llengua normativa: «La normativa al País Valencià. Problemàtica i perspectives». No em va caldre per a fer la carrera, a pesar que Polanco va ser professor meu —no recorde que mos el passara. Però tanta referència que hi fan Abelard Saragossà Alba sobretot, però molts autors i publicacions més, m'han forçat, i m'han permés localitzar el llibre Problemàtica de la normativa del català per uns deu euros (i port a banda) en La Central de Tremp, a través d'Amazon. I ja està, amb la basca del dia, ha estat encara una lectura refrescant.

Encara té molta actualitat. Podem dir que hem avançat en algunes qüestions professionals, i això no lleva que algunes percepcions i discussions s'hagen congelat en el temps; trenta anys d'educació menys generalitzada del que caldria, però contínua, han tingut un efecte en el panorama sociolingüístic; l'existència temporal de dècades dels mitjans audiovisuals en català al País Valencià, la pràctica editorial i institucional permanent en valencià —en graus variables— l'existència i activitat de l'avl; i, més encara, l'arrelament de la llengua en la xarxa, són factors que permeten llegir l'article amb perspectiva. I amb nostàlgia, si vols: l'hauria d'haver rellegit, però almenys he arribat a llegir-lo. I tal com diu Polanco: «No cal dir com hi pot tenir incidència l'intercanvi lingüístic intens entre els més diversos punts del domini lingüístic precisament en aquests registres mitjans». L'aldea ciutadana reclama més intensitat encara.